Artikkelen er sponset.
Noen små bedrifter kan oppleve betydelige «voksesmerter» i overgangen mellom begrenset oppstart til flere ansatte, mer administrasjon og flere alt mer spesialiserte støtteprosesser. Det kan være utfordrende å etablere gode rutiner for renhold, rengjøring og vedlikehold når ansvaret skal fordeles på flere ansatte og roller.
Fordel ansvar og skap system i hverdagen
Det kan være fornuftig å prøve å sette rengjøring i system. Å bare sette opp noen plakater om å rydde opp etter seg er sjelden nok, det er viktig å fordele ansvar. Sørg også for at utstyr finnes lett tilgjengelig, for eksempel tilbehør til Kärcher høytrykksvaskere hvis det er noe som er nødvendig til vask av biler og maskiner.
Det er greit å prøve å legge til rette for at renholdet ikke blir et administrativt ork, men bare noe som skjer naturlig i hverdagen. Det er særlig viktig når det gjelder små bedrifter, husk på at de ansatte fortsatt skal ha hovedfokuset på sine arbeidsoppgaver – renhold og rengjøring skal bare skje med automatikk i tillegg.
Bruk ekstern hjelp der det gir mening
Det kan være vanskelig å vurdere ved hvilket punkt det egentlig er fornuftig å hente inn ekstern hjelp til renhold. Det gir kanskje ikke mening å bruke eksternt vaskepersonell til gulvvask i et lite kontorlokale, men for eksempel teppe- eller moppeservice er spesialiserte tjenester som mange mindre virksomheter kan bruke.
I tillegg kan det være behov for ulike typer spesialvask med litt mer ujevne intervaller, da kan det også lønne seg å bruke noen som har spesialkompetanse. I stort er det sannsynligvis fornuftig å prøve å legge til rette for bruk av egne ressurser til enkle oppgaver som gjentas ofte, samtidig som det er mest effektivt å bruke en partner til å gjøre jobbene som er mer kompliserte og sjeldne. På den måten blir rengjøringen profesjonell, enkel og effektiv, selv for en liten bedrift med relativt begrensede ressurser.